gate_Bannergate_Banner
Györgyi AnnaRózsavölgyi SzalonZnamenák IstvánTrokán Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. november 24., vasárnap

    Stork Natasa: „A magyar színházi élet európai és nemzeti kulturális kincs”

    2020. október 5., hétfő 06:12

    Horvát Lili új filmjét a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre a Velencei Filmfesztiválon debütált. A mozi főszereplője, Stork Natasa a tavaszi járványidőszakról és a Skype-ra átköltöző próbákról és az SZFE ügyéről is nyilatkozott.

    A teljes interjú a Magyar Hang 2020.10.02 – 24, 25. oldalán olvasható.

    Horvát Lili rendezővel együtt SZFE-s pólót öltöttek a Velencei Filmfesztiválon. Így tett Mundruczó Kornél és a Pieces of a Woman stábja. A kérdésre, sokaknak kellett-e elmagyarázni, hogy mitől kell megvédeni az egyetemet, azt felelte: „Ez még a hírességek, a sok külföldi színház és színházi ember kiállása előtt volt. De Mundruczóék a sajtótájékoztatójukon, az előző napon már elmondták, hogy mit jelent rajtuk a felirat.”

    A felvetésre, miszerint „a hatalom célja pont az, hogy még a magyarok jó része se igen értse, miről van szó”, úgy reagált: „Nem csak komplikált erről idegen nyelven beszélni, de fájdalmas is. Sok külföldi színházi előadásban dolgoztam az elmúlt években mint vendégszínész. Amikor megkérdeztem ezeket a rendezőket, hogy miért hívtak, a válasz mindig úgy kezdődött, hogy mindenképp szerettek volna magyar színésszel dolgozni.

    Olyan elismerés és rajongás övezi szakmai körökben Európa-szerte a magyar színjátszást és színházi kultúrát, amit itthon nem is sejtünk. Védjegynek számít Európában magyar színházi emberrel dolgozni.

    Mindig büszkén hallgattam a külföldi kollégákat a budapesti színházi tapasztalataikról csodálattal beszélni, vagy magyar rendezőkkel való munkáikról dicsekedni. És ezt most részvétnyilvánító e-mailek, szolidaritást vállaló Facebook-posztok váltották fel. A magyar színházi élet európai és nemzeti kulturális kincs. Ennek az egyik legfontosabb bázisa a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahol én is tanultam.”

    Stork Natasa / Fotó: Cseke Csilla

    A kérdésre, mit gondolt az ideologikus tanítás vádjáról, azt felelte: „Nem tudom, lehet-e teljesen ideológiamentesen nevelni, vagy beszélni művészetről, alkotásról. Korábban egyházi gimnáziumba jártam, ott a politikai hovatartozás kérdése markánsan előtérben volt. Nem manipulációs céllal, hanem mert az ott tanító tanárok, világképük szerint így tudták legjobban azt a tudást átadni, amiben mélyen hittek. Emlékszem, együtt imádkoztunk az iskolában a választásokkor az iskola által preferált párt győzelméért. Az egyetemi évekből nem emlékszem olyan pillanatra, hogy egy tanárom pártpolitikai álláspontja előkerült volna. Ott a hangsúly inkább épp azon volt, hogy szuverénül gondolkodó, alkotó emberekké váljunk, ne fogadjunk el berögzült automatizmusként semmit.

    „Gondolkodni hedonizmus” – Zsótér ezt tanította nekünk. Az embert a legkülönfélébb befolyások érik, de tőlünk függ, hogy mi van hatással ránk, hogy mit építünk be. Ideológiailag az hat rám, amit, vagy akit szeretek, amit közel érzek magamhoz. Ez egy nagyon zsigeri folyamat. Egy generáció ült végig oroszórákat az iskolában úgy, hogy nem tanult meg oroszul”

    – fejtette ki Stork Natasa.

    Arról szólva, hogy a Felkészülés…-t hogyan fogadták Velencében, kifejtette: „Jól fogadták. Bár csak kevés időt töltöttem kint, de akivel sikerült beszélnünk, mind dicsérte a filmet. Találkoztunk válogatókkal, akik mondták, hogy a kedvencük a szekcióban. Aztán egyre több pozitív kritika is megjelent.”

    Az IndieWire-ön például azt írták, áthatolhatatlan, de megnyugtató az alakítása. Arról szólva, ez volt-e a cél, elmondta:

    „Az elsődleges célom az volt, hogy sejtszinten megértsem, Horvát Lili rendező mit szeretne az adott jelenetekben látni, és hogy mindent megtegyek, hogy elégedett legyen az eredménnyel. Aztán, hogy valami módon személyes, és ezáltal egyedi is legyen ez a figura.

    Hogy akármilyen őrület is az, amin keresztülmegy, lehessen hozzá kapcsolódni. Fontos volt számomra, hogy feltérképezzem, mit jelent a karakter szempontjából, hogy ő orvos, sőt, idegsebész. Ez a foglalkozás nagyon erős karakterformáló elem. Ha magamra gondolok, én bizonytalan típus vagyok, még talán motivál is, hogy módszeresen megkérdőjelezem magam, ez ott van a szavaimban, a gesztusaimban. Egy idegsebész ezt nem teheti meg: határozottságot és magabiztosságot kell tudnia sugározni a betegei és a kollégái felé. Tudni kell azonnali döntést hozni, és mentálisan kezelni az esetleges hibákat. Bizonyos jelenetekben erős és határozott nővé kellett válnom” – számolt be Stork Natasa.

    „(…) Az okos és intelligens nő, aki a szakmájában magabiztos, a szerelem ismeretlen területére tévedve viszont a képességei nemcsak felmondják a szolgálatot, hanem mintha még útjában is állnának az ösztönös énjének. Ez két okos, szemérmes ember szerelmi története” – tette hozzá.

    A teljes interjú a Magyar Hang 2020.10.02 – 24,25. oldalán olvasható.

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram