Szakonyi Noémi Veronika a Hat hétről: “Az volt a fontos, hogy a film hiteles legyen”

Hat hét a nyílt örökbefogadás témáját dolgozza fel egy nehéz anyagi körülmények között élő tinédzser lány történetén keresztül. A több évnyi kutatómunka alapján készült és valódi, személyes történetek által inspirált Hathét új, teljes előzetesében erős, megindító érzelmek tükröződnek, amelyek végigkísérik a történet fókuszában álló, szülést követő hat hetes időszakot. A Magyar Filmkritikusok fődíját, és számos nemzetközi elismerést elnyerő alkotás rendezőjével arról beszélgetett a 061.hu, hogy miért döntöttek a játékfilmes forma mellett, miért kerülték tudatosan a politikai narratívát, és hogyan jutott el a mozikig az eredetileg tévéfilmnek indult alkotás.

Szakonyi Noémi érzékeny és mélyreható drámája a nyílt örökbefogadás témáját dolgozza fel egy nehéz anyagi körülmények között élő középiskolás lány történetén keresztül. Az eddig csak fesztiválokon és egyedi vetítéseken elérhető film – amely többek közt tavaly a miskolci CineFest fődíját, idén a legjobb film és a legjobb női főszereplő kategóriájában a Magyar Filmkritikusok díját nyerte el – március 23-tól érkezik országszerte a mozikba. 

Az országos filmbemutatóhoz kapcsolódva számos helyszínen lesznek beszélgetéssel kísért vetítések, több moziban már a premier előtti héten. Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmhu Filmklub keretében lesz közönségtalálkozó Szakonyi Noémi rendezővel, Vincze Máté forgatókönyvíróval és Román Katalin főszereplővel.

A Puskin Moziban Kovács Gellért filmszerész beszélget az alkotókkal, a Művész moziban A család az család mozgalom egyik arca és szószólója, Pál Márton is jelen lesz és mesél az örökbefogadással kapcsolatos élményeiről. A Cinema City Allee közönségtalálkozójának vendége az alkotók mellett Tapasztó Orsolya örökbefogadó szülő, mentálhigiénés szakember és influenszer, a népszerű @nemakarokbeleszólni Instagram oldal társalapítója. A budapesti közönségtalálkozókon kívül országszerte számos moziban, többek között a kecskeméti Otthon Moziban, pécsi Apolló Moziban, a szentendrei P’Art Moziban, a szegedi Belvárosi Moziban és a győri Rómer Házban is találkozhatnak a nézők az alkotókkal.

A film eközben folytatja nemzetközi fesztiválkörútját, a svédországi Malmöben március közepén megrendezett BUFF nemzetközi ifjúsági filmfesztiválon két kategóriában is díjra jelölték. A Hat hetet korábban a franciaországi Arras-ban a legjobb rendezés és a legjobb ifjúsági film díjával ismerték el, a törökországi Boszporusz Filmfesztiválon a főszerepet alakító Román Katalin nyerte a legjobb színésznő díját. Az észtországi Tallinn Black Nights filmfesztiválon a nemzetközi zsűri a versenyszekció nagydíjának indoklásában kiemelte az „elképesztően empatikus megközelítésű rendezést”, Román Katalin „rendkívüli és sokrétű alakítását”, és azt, hogy az alkotóknak sikerült megtalálnia azt a hangot, amit a fiatal generáció is sajátjának érezhet.”

A Román Katalin mellett Balsai Móni, Mészáros András, Járó Zsuzsa, Szczaurski Lana, Takács Kati és Györgyi Anna közreműködésével, a SPARKS gyártásában, az Nemzeti Filmintézet támogatásával készült film március  23-tól érkezik országszerte a mozikba, az Uránia Film forgalmazásában. A filmről és a vetítésekről további részletek a https://www.facebook.com/hathetfilm oldalon olvashatók.

“A nyílt örökbefogadás egy kényes és nehéz helyzet, és mi semmiképp sem szerettünk volna nyomást helyezni a szereplőkre. Másrészről, nehéz is volt olyan embereket találni, akik vállalták volna a filmben való szereplést. Etikai kérdések is felmerültek, és az is benne volt, hogyha a dokumentumfilm mellett döntünk, akkor valószínűleg egy picit távolabbról tudtuk volna megfigyelni a történéseket, nem biztos, hogy ott lehettünk volna a legnehezebb helyzetekben. Egy dokumentumfilmesnek viszont fontos, hogy nagyon közel legyen a témához, a karakterekhez, ez pedig egyértelműen egy távolabbi pozíció lett volna. Viszont a játékfilmmel nagyon közel tudunk menni, és nem volt meg az a rizikó, ami a dokumentumfilm esetében fennállt volna” – mesélte a 061.hu-nak a rendező.

Az örökbefogadás témája egyre átpolitizáltabb itthon. A kérdése, tudatosan kerülték-e ezt a narratívát, elárulta:
“Nekünk az volt a fontos, hogy ez a film hiteles legyen az életet adó szempontjából. Ő egy tinédzser lány, akinek az életében nem volt jelen a politika, csak az érzései, a mikrokörnyezet, amiben él, és amiben döntéseket kell hoznia.  Mi a karakterből gondolkodtunk, és itt nem játszott szerepet semmilyen aktuálpolitikai kérdés, helyette az érzelmek, a magára maradottság, a család válsága, a szociális problémák. Ha tovább megyünk, vagy tágítjuk a perspektívát, az már egy külső intellektualizálás lett volna, és ezt nem szerettük volna. Ez Zsófi története, amelynek gerincét egyébként egy életet adó anya valós története inspirálta. Amire viszont mindenképpen fel szerettük volna hívni a figyelmet ezzel a filmmel, az az, hogy Magyarországon 2020 óta már nem kötelező az örökbefogadói tanfolyam. Ez elemi része a felkészítésnek, és bár tudomásom szerint a legtöbb esetben így is elvégzik, jó lenne, ha ez újból kötelező lenne” – számolt be a rendező.

A teljes interjú itt érhető el.