Thury Gábor dramaturg: „Németországban erősebb a színházak közéleti szerepvállalása”
2021. április 26., hétfő 08:50
Thury Gábor 2015-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen dramaturg szakán. A pályát nem csupán a német nyelvterület, de a kontinens egyik legjelentősebb műhelyében, a hamburgi Thalia Theaterben kezdte, 2018-ban az új igazgató csapatának tagjaként a Luzerni Színházhoz szerződött, de továbbra is dolgozik a budapesti független szcéna egyik legjelentősebb csapatával, a STEREO Akttal. A Papageno kérdezte.
A teljes interjú ITT érhető el.
Hamburgba még egyetemistaként, Erasmus-ösztöndíjjal került. Arról szólva, ez tudatos döntés volt-e a külföldi karrier szempontjából, elmondta: „Csak részben volt tudatos, és az az igazság, hogy amikor odakerültem, fogalmam sem volt, hogy a Thalia Theater egy topligás európai színház. (…) Természetesen izgultam, mert egyáltalán nem elterjedt gyakorlat, hogy külföldi, a németet nem anyanyelvi szinten beszélő dramaturgokat alkalmazzanak a német színházak, de a Thaliaban tudták, mire vagyok alkalmas, és azt is, hogy az adottságaim miatt nem tudok minden klasszikus dramaturgi feladatot elvégezni, bár idővel ez sokat változott. Ők pont valami mást kerestek, és én élveztem, hogy kívülálló lehetek, és nem kell a rendszerbe teljesen betagozódnom. Végül ez mégis túl jól sikerült, és két és fél év után eljöttem, mert egyszerűen azt éreztem, hogy beleragadtam a kezdő dramaturg szerepébe, egyre kiszámíthatóbbá kezdett válni a munkám, és még sokat akartam tanulni a színházról” – fejtette ki Thury Gábor.
„Luzern minden szempontból más világ. Ugyan a kőszínházi struktúra a teljes német nyelvterületen gyakorlatilag ugyanúgy működik, de egészen másfajta munkák következnek abból, hogy ez egy háromtagozatú, klasszikus városi színház. Itt ez a színház, ami jelenti azt is, hogy monopolhelyzetben vagyunk, de azt is, hogy a közízlés formálásának szempontjából más a felelősségünk. A Thalia például hagyományosan politikus színház, és egyáltalán: Németországban sokkal erősebb a színházak közéleti szerepvállalása. Svájcban ez kevésbé jellemző, ami szintén érdekes felismerés volt” – tette hozzá.
A kérdésre, kell-e a dramaturgi aprómunkával is foglalkoznia, vagy koncentrálhat csak a „művészetre”, azt felelte: „eVan aprómunka a művészet mellett, a legjobb esetben 50-50 százalék az arány. Ez egyébként leginkább abból adódik, hogy dramaturgként benne vagy a színház teljes programjának a kialakításában. Szervezel, kommunikálsz a belső munkatársakkal és kifelé, és mivel az egész produkciós folyamatot végig kíséred, sokszor belekerülsz közvetítői, menedzseri vagy adminisztrátori helyzetekbe is. (…) Más a színházi hagyomány, amelynek része, hogy a színház művészeti arculatát és stratégiáját a dramaturgok és persze a színház vezetése határozzák meg. Ebből következik, hogy Németországban egy-egy színháznál több dramaturg van állásban, akik a dramaturgián rendszeresen megvitatják a színház ügyeit. Hasznos, hogy átláthatod a teljes működést, és egész egyszerűen szuper érzés, hogy hatással lehetsz egy nagy egészre, arra, ahogy a különböző alkotók, színházi nyelvek és formák egy koherens művészeti koncepcióvá érnek össze” – számolt be Thury Gábor.
A beszélgetésnek két online bemutatott előadás, a luzerni Tell, illetve a STEREO Akt Ex Katedrája is apropót adott. Arról, hogyan tudják ezek a premierek helyettesíteni a színházat, a dramaturg úgy vélekedett: „Ezeknek egyáltalán nem kell helyettesíteni a színházat. Ezeket a helyükön, egy más médiaművészeti alkotásként kell kezelni, és lehetőségként, hogy jóval több nézőhöz, földrajzilag jóval szélesebb területre juttathatnak el egy produkciót.”
Thury Gábor azt is elárulta, Luzernben jövőre változás lesz, új intendáns érkezik új csapattal, ő pedig szabadúszóként folytatja a munkát, több izgalmas projektje van Budapesten és német nyelvterületen is kilátásban.