Balsai MóniNádasy ErikaSzívlapátLengyel TamásRátóti Zoltán
  • facebook
  • instagram
  • 2022. május 16., hétfő
    banner_bigBanner4

    Amerikai turnén az „…és Echo” – a Gergye Krisztián Társulat és Manna közös produkciója

    2022. május 11., szerda 08:12

    Turnéra indul az Egyesült Államokban Zombola Péter, Vizin Viktória és Gergye Krisztián közös alkotása az …és Echo című kortárs kamaraopera. Május 11-én Chicagoban, a Jarvis Opera Hall színpadán mutatkozik be az alkotó hármas, akik egy összművészeti produkcióban egyesítik a kortárs táncot, operát, és bábszínházat. Gergye Krisztián táncos-koreográfus-rendező, Vizin Viktória operaénekesnő és Zombola Péter zeneszerző triója fellép a Hungarian Summit fesztiválon Floridában, majd Washingtonban a Howard-Catholic University színpadán, és május 24-én pedig New Yorkban a Hungay L!ve fesztivál vendégei lesznek.

    Fotó: Éder Vera

    Az …és Echo című kamaraopera ősbemutatója 2019 nyarán volt a Miskolci Nemzeti Színház Kamaratermében volt a Bartók Plusz Operafesztivál keretében. A premier után a Gergye Krisztián Társulata produkcióját a kecskeméti Kodály Fesztiválon, majd a fővárosi Café Budapest Fesztiválon, illetve ezt követően a Manna Produkció támogatásával az Egri Kamaraoperai seregszemlén is láthatta a közönség. 

    2022 májusában a Zombola-Vizin-Gergye alkotóhármas által megálmodott kamaraoperát négy helyszínen is bemutatják az Egyesült Államokban. Vizin Viktória, a kecskeméti születésű világhírű operaénekesnő húsz éve Chicagoban él, jelenleg a DePaul University oktatója. Ez a helyzet hozta a lehetőséget, hogy társulat a chicagoi egyetemen is bemutassa az egyszemélyes operát. Az amerikai meghívások egyik fontos eleme, hogy a társulat helyi zenészeket, egyetemi hallgatókat kér fel a darabban való közreműködésre – mivel a kamaraopera egy vonósnégyesre és egy zongorára íródott, így a kvartettet amerikai – vagy az Államokban élő magyar – művészek adják a vendégjátékokhoz. 

    Fotó: Éder Vera

    A két éve felújított, különleges adottságú operaszínpadon, a chicagoi Jarvis Hall-ban a kotárs zeneművet a DePaul Egyetem diákjaiból összeállt vonósnégyes szólaltatja meg, a zeneszerző-zongorista Zombola Péter játékát kiegészítve. A helyi kvartett tagjai nagy örömmel csatlakoztak a kamaraopera bemutatójához, hiszen ez egy egyedi és különleges lehetőség a diákok számára, hogy kortárs magyar művészekhez kapcsolódjanak. 

    Az előadás történetének kiindulópontja Ovidius Átváltozásokból A Nárcisz és Echo története, valamint Weöres Sándor: Nárcisz és Psziché kötete. A kamaraoperában a színpadi létezés lelki tükröződései elevenednek meg három figurával: az énekesnő, a táncos és egy életnagyságú báb formájában. Az …és Echo cím is az énekesnő és ideális énje és a bábmása közötti viszonyt tükrözi, visszhangozza, ahogy a nárcisztikusság és önfeláldozás az előadás fő témája – mit vagyunk képesek feláldozni magunkból a tehetségért és a szerelemért?

    A tánc és az opera kapcsolódásain túl, a bábművészet, a költészet, a kortárs klasszikus zene, és a táncszínház esszenciális találkozásából alkotta a sokoldalú trió az előadás egyedi formanyelvét. A Vizin Viktória, Zombola Péter és Gergye Krisztián alkotóhármas minden tagja szakmájának kiemelkedő figurája, akik már korábban is dolgoztak együtt, talán ennek is köszönhető az …és Echo hazai és külföldi sikere.

    Fotó: Éder Vera

    A chicagoi fellépés után a Hungarian Summit Fesztiválon mutatják be az …és Echo-t a Daytona Beachen működő Museum of Arts and Sciences különtermében. A rendezvénysorozat célja, hogy megerősítse a magyar-amerikai üzleti, kulturális és közösségi kapcsolatokat.

    Május 18-án a Távoli Fény Laboratóriummal együttműködésben a Catholic University of America színháztermében lesz látható a kortárs magyar összművészeti produkció Washington DC-ben. Majd május 24-én a New Yorkban megrendezésre kerülő Hungary L!ve Fesztivál keretében is bemutatkozik a kamaraopera  a Here Theaterben.

    Fotó: Éder Vera

    Az alkotókról:

    Vizin Viktória korunk egyik legszenvedélyesebb és legtehetségesebb mezzoszoprán énekesnője, aki minduntalan túllép a hagyományos primadonnai szerepkörön. Carmenként ismerte meg őt a New York-i Metropolitan és a londoni Royal Opera, több világszínvonalú dalszínház gyakori vendége. Rendszeresen fellép a világ legrangosabb helyszínein. Az elmúlt néhány évben izgalmas drámai mezzoszoprán repertoárjával komoly sikereket ért el, Waltraute, Gutrune, Norna (Az istenek alkonya), Flosshilde (A Rajna kincse), Schwertleite (Valkür), Judit (A kékszakállú herceg vára), századszor énekelte Carment, de lelkes előadója a kortárs operáknak is. 

    Gergye Krisztián rendező-koreográfus az interdiszciplinaritás jegyében fejlődő művészeti tevékenysége során, újabb és újabb művészeti műfajok határterületeinek kontextusában vizsgálja a kortárs tánc lehetséges megnyilatkozási formáit. A Harangozó-díjas táncos az elmúlt években megvalósult alkotásainak széleskörű műfaji megközelíthetősége átütő erejű, valamint a kapcsolódó társművészeti ágak integrálása terén elért sikerei megkérdőjelezhetetlenek. 

    Zombola Péter zeneszerző számos művét mutatták már be a legrangosabb magyar és nemzetközi fesztiválokon. Kortárs zenei és kortárs művészeti kurzusok állandó résztvevője, filmek és színházi előadások zenéjét is jegyzi, egyéb alkalmazott zenéket is komponál. Mind alkotói, mind pedagógiai munkássága során különösen fontosnak tartja, hogy megragadja a fiatalabb generáció figyelmét is, és megismertesse őket a zeneirodalom kincseivel. Zeneszerzői munkássága fókuszpontjában a kórusművek, zenekari művek és az oratórikus, illetve színpadi művek állnak. 

    Színlap:

    …és Ehco

    Szereplők:

    Vizin Viktória – mezzoszoprán
    Gergye Krisztián – táncművész
    Zombola Péter – zongora

    Zeneszerző: Zombola Péter
    Bábtervező: Hoffer Károly
    Jelmezterv: Gergye Krisztián és Debreczeni Ildikó, a Jelmez-Aart Kft. támogatásával
    Produkciós vezető: Gáspár Anna

    Rendező: Gergye Krisztián

    Az „…és Echo” tükörjáték: egy operaénekesnő személyes drámájának története, ami önmagán túlmutatva a görög tragédiák súlyát és elkerülhetetlenségét hordozza. Az élet és a színpadi lét valóságának kontrasztja szürrealitásba hajlik. A hazugságok és igazságok egybemosódnak. Mint, ahogy az életben, itt sem lehet látni tisztán, de az előadás zajlik, amint az élet is. A bábszínház mágiájával olyan magánmitológia jelenik meg, amelyben a tükörkép nem csak visszanéz, de válaszolni is képes. Ez egyfajta fordított Kékszakáll- történet is, amelyben csak Judit van, férfi nélkül, a vár csapdájában.

    banner_bigBanner2
    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2022 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram
  • nka