KulisszaMácsai PálForgács PéterRadnay CsillaPokorny LiaBereményi Géza
  • facebook
  • instagram
  • 2021. január 25., hétfő

    Apáti Bence: “99,9 százalékban liberális gyerekek lépnek ki az SZFE kapuin”

    2021. január 9., szombat 13:19

    “Ha 99,9 százalékban liberális gyerekek lépnek ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem kapuin, akkor arra következtetünk, hogy az intézmény ilyen gondolkodást vár el a tanulóktól” – állítja Apáti Bence, a Budapesti Operettszínház balettigazgatója az Origónak adott interjújában.

    A kérdésre,hogy tudja áthidalni az Operettszínház a járvány okozta kényszerszünetet, elmondta: zajlik a napi munka, készültek A diótörőre, december közepén egy hatalmas stábbal felvették ifj. Harangozó Gyula koreográfiájával. “A művészeink, nem hiszem, hogy érzékelték a leállást ebben a megfeszített munkában. A stream adásban megtekinthető előadások mindegyikét telt háznyi néző nézte, és aminek külön örülünk, az Egyesült Államokból és Ausztriából is követik ezeket a felvételeket. Ha elengedjük a pandémia után a streamelést, gondolkodunk olyan megoldáson, hogy elérhetőek legyenek a darabok azoknak, akik kintről szeretnék követni” – fejtette ki Apáti Bence.

    Arról is beszélt, hogy lassan két éve dolgozik balettigazgatóként a teátrumban: “Magam sem hittem, hogy ennyi mindent sikerül elérni, ezt túlzás nélkül mondhatom”. Fontos volt számára, hogy a balettművészek visszatérjenek a napi gyakorláshoz, ezt sikerült elérni. Célul tűzte ki, hogy önálló balettesnek szülessenek, és 2019 decemberében, ifj. Harangozó Gyula koreográfiájával meg is született az említett A diótörő. “Egy év eltelt, most több szólistával dolgoztam, jobban belefolytam a munkába. Elképesztő a teljesítménynövekedés, amit a táncosok részéről tapasztalunk, akiknek ráadásul helyt kell állniuk az operettekben is” – tette hozzá.

    Arra is felhívta a figyelmet, hogy a táncosokat a színészekhez méltóan kéne reprezentálni a sajtóban, arcok nélkül ugyanis nem létezik a műfaj. Annak kapcsán, hogy tehetségkutató műsorokban szerepelt, kifejtette, munkahelyén, az Operaházban inkább örültek, hogy végre feltűnik egy táncos a televízióban: “Harminc éven keresztül, Popova Aleszját leszámítva, alig volt, aki szerepelt műsorokban a szakmánkból. Emellett úgy látták, hogy a sztereotípiáktól megszabadítom a táncosokról alkotott képet.”

    A Színház- és Filmművészeti Egyetem alapítványi átszervezéséről is beszélt: “Az SZFE tanárai úgy nyilatkoztak, hogy ideológiai alapú támadást vélnek felfedezni a modellváltás körül, én pedig erre azt mondom, hogy ilyen támadásról csak akkor eshet szó, ha valamiféle ideológia eddig hiányzott az oktatásból. Ez pedig, úgy vélem, a nemzeti, konzervatív gondolkodás.” Apáti szerint “nem szabadna letagadni, úgy tenni, mintha nem létezne az „agymosás” az egyetem falain belül”. Úgy gondolja, a budapesti értelmiség szűk csoportját képezi az egyetem körül demonstráló kör. A Vas utcát megtöltő tüntetők nem jelentősek az ország egészéhez képest.

    A teljes interjú itt olvasható.

    - Színházi pillanatok az Instagramon -