„Egy nehéz, megpróbáltatásokkal teli év végéhez közeledünk. Egyre kevesebb a fény, és egyre több a sötétség, amely körülvesz bennünket. Vigasztaló azonban az evangéliumi kinyilatkoztatás, mely szerint „a világosság a sötétben fénylik”. Tegnap meggyújtottuk az első adventi gyertyát, és ahogy egyre rövidülnek a nappalok és egyre hosszabbak lesznek az éjszakák, úgy egyre több adventi gyertyát gyújtunk meg, várva a Világ Világosságát.” Ezekkel a szavakkal kezdte ünnepi beszédét Kiss-B. Atilla főigazgató a Budapesti Operettszínház „Ave Maria” Adventi Gáláján hétfőn.
Az Operettszínház közleménye:
A teátrum teltházas, szűnni nem akaró álló vastapssal jutalmazott gálájának egyik apropója a hála kifejezése volt, amiért Budapest adott otthont a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusnak, valamint azért is, hogy a járvány idején is kaptunk és kapunk erőt mindannyian Istentől.
Az ünnepi gálát John Francis Wade: Adeste fideles c. 1743-ban írt himnusza nyitotta Süle Dalma, Frankó Tünde, György-Rózsa Sándor, Pete Ádám, valamint az Operettszínház énekkarának előadásában. Majd a folytatásban a belga és német romantika nagy alakjának César Francknak: Panis angelicus-át Lévai Enikő, Georges Bizet: Agnus Dei c. művét Vadász Zsolt adta elő. Őt Lukács Anita követte, aki Franz Schubert: Ave Maria-ját énekelte. A közönség vastapssal jutalmazta Zábrádi Annamáriát, aki Adolphe Adam: Cantique de Noël-jét énekelte a teátrum énekkarával.
Az ünnepi hangulatot fokozták Wolfgang Amadeus Mozart: Laudate Pueri és Laudate Dominum című művei az énekkar és Süle Dalma tolmácsolásában, ahogy a verizmus egyik legnagyobb alakjának, Pietro Mascagni-nak Ave Maria-ja is Kiss Diána előadásában. Ismét sikert aratott a szeptemberben bemutatott Nine című musical egyik legszebb betétdala, a The Bells of St. Sebastian Homonnay Zsolt, György Rózsa Sándor, Rákosi Sámuel, Ullmann Zsuzsa és az énekkar közreműködésével, valamint Jules Massenet Thaïs című operájából a Meditáció a Budapesti Operettszínház szimfonikus zenekara előadásában. A hegedűszólót a színház koncertmestere, Kerekes Tibor játszotta.
„Az évnek viszont nem csak megpróbáltatásai, hanem sikerei is voltak jócskán, ami a Budapesti Operettszínházat illeti, és ezeknek a sikereknek Önök voltak a tanúi, társ-létrehozói. Az a tény, hogy Önök itt ülnek, és estéről estére megtöltik a Budapesti Operettszínház nézőterét, annak az igazolása, hogy szükségünk van egymásra. Önöknek a minőségi szórakoztatás által nyújtott szellemi-lelki táplálékra, művészeinknek pedig Önökre, akik nélkül a munkájuk teljesen hiábavaló lenne. Azért viszont, hogy színházunk társulata egyben maradt, mindenki ragyogó formában van, és Önök kedves nézőink kitartanak mellettünk, azért hálával tartozunk, ahhoz pedig, hogy a munkánkat a további próbatételek mellett is eredményesen folytatni tudjuk, Isten áldására van szükségünk.” – fogalmazott Kiss-B. Atilla.
Ezt követően lépett a színpadra Dr. Novák István kanonok úr, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem rektorhelyettese, aki a Szentatya, Ferenc pápa áldását közvetítette, és üzenetét hozta el a Vatikánból: „Őszentsége Ferenc pápa szívből adja apostoli áldását Kiss-B. Atilla életére, kérve számára a mennyei kegyelmek bőséges kiáradását és a Boldogságos Szűz Mária folytonos anyai pártfogását (Vatikán Város 2021 novemberében)”. Kívánom, hogy ez a szentatyai áldás az Ön családja, az Operettszínház minden művésze és dolgozója és a közönség minden ide látogató tagja számára hosszú időn keresztül közvetítse Isten jóságát és szeretetét.”
Az új egyházi év kezdetén Horváth Zoltán István kanonok-esperes, terézvárosi plébános, Illés Dávid esperes, református lelkész és Cselovszky Ferenc esperes, evangélikus lelkész áldotta meg az Operettszínház épületét, társulatát, munkatársait és nézőit.
Horváth Zoltán István kanonok: „Az operettek, a musicalek közel állnak a szívemhez, és éppen ezért külön megtiszteltetés, hogy Őeminenciája Erdő Péter bíboros urat ezen a mai estén én képviselhetem. Valóban nagyon fontos, hogy a megpróbáltatások idején tudjunk hálát adni, megköszönni azt, amit kaptunk. Nekem gyerekkoromban Olofsson Placid atya volt az egyik lelki atyám, nevét bizonyára sokan ismerik, aki a Gulagról hazatérve sokáig munkásemberként dolgozott, és csak élete alkonyán szolgálhatott, mint pap, lelkipásztor. Ő mindig mindenért tudott köszönetet mondani, óriási példa számomra.” Majd felolvasta a megújulásért könyörgő imát.
„Áldás békesség! Mi reformátusok így köszönünk egymásnak, és valóban ezt szeretném mindenkinek kívánni Balogh Zoltán püspök úr megbízásából. Engem is a gyerekkoromhoz kalauzolt vissza ez a színház, hiszen ahogy beléptem a kapun, és fölmentem az első emeletre, eszembe jutott, hogy mikor jártam itt először, édesapám egy darabjának a bemutatóján. A mai igénk Jakab leveléből azt mondja, hogy: „Közeledjetek Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok.” Ha valóban Istenhez közeledünk, ha nyitjuk a szívünket ezen az adventen, nemcsak Ő fog hozzánk közeledni, hanem hiszem, hogy mi is egymáshoz. Így legyen áldás, békesség az életünkben!” – fogalmazott Illés Dávid esperes, református lelkész.
„Én is hadd adjam át egyházunk vezetőjének Dr. Fabiny Tamás püspök úrnak köszöntését minden kedves jelenlévőnek, és mint evangélikus lelkész hadd idézzem Luthert: „A zene fenséges ajándéka Istennek.” – fogalmazott Cselovszky Ferenc esperes, evangélikus lelkész, majd folytatta: „Áldott legyen ez a Teátrum és e társulat, akik Istennek e fenséges ajándékával sáfárkodnak. Áldott legyen minden szolgálat, amely közösséget épít, embereket gyarapít és lelkeket emel a magasba. Nyissuk meg szívünket az adventi vendég előtt, és hadd válhassanak valóra a Boccaccio-tól kölcsönvett szavak: „Leljen minden baj ma írt, az áldás mindnyájunkra száll.” Ámen.
Köves Slomó, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség vezető rabbija személyesen nem tudott jelen lenni az eseményen, levélben küldött egy ősrégi hanukai áldást a színháznak és nézőinek: „Aki csodákat tett őseinkkel az ő idejükben, ebben a hónapban, az tegyen csodákat és nagyszerű tetteket velünk és veletek!”
Az áldásokat követően a Parasztbecsület egyik legszebb része, a Húsvéti kórus csendült fel Frankó Tünde és az énekkar előadásában.
Az adventi gála második részét Szörényi Levente és Bródy János rockoperájának egy részlete nyitotta meg, az István a királyTöltsd el szívünk békesség c. dalát Dolhai Attila, Drahos Evelin, Homonnay Zsolt és az énekkara adta elő. A Mária evangéliumának talán legszebb áriája Frankó Tünde, a Magyar MiseGloria tétele Lukács Anita, Homonnay Zsolt és az énekkar előadásában hangzott el. A nézők ovációja kísérte az idén ötvenedik születésnapját ünneplő Jézus Krisztus Szupersztárból Mária Magdolna dalát és a Gecsemáni kert áriát, előbbit Gubik Petra, utóbbit Dolhai Attila énekelte.
Közel tizennégy éve szerepel az Operettszínház repertoárján a Szabó Magda regényéből készült musical, az Abigél, amelynek Karácsonyesti dala sem hiányzott a gála műsorából Lévai Enikő és Nádasi Veronika tolmácsolásában.
Az est utolsó blokkja akár az imádságok címet is viselhette volna: a Nyomorultak c. musicalből Jean Valjean imáját Homonnay Zsolt,
A Notre Dame-i toronyőrből Esmeralda imáját Gubik Petra, a The Prayer c. dalt pedig Zábrádi Annamária és Dolhai Attila énekelték.
A nagyszabású adventi gálát Süle Dalma, Lukács Anita, Kiss Diána és az énekkar előadásában Wolf Péter Ave Maria-ja, valamint Andrew Lloyd Webber Requiemjéből Ninh Duc Hoang Long és az énekkar tolmácsolásábana Hosanna tétel zárta. A finálét, amely Peller Anna és Nádasi Veronika közreműködésével az Apácashow Áldás szálljon ránk! címűdalával indult, és a művészek közös éneklésével zárult, a nézők hosszú percekig tartó, álló vastapsa búcsúztatta.
(Fotó: Art&Lens Photography)
A Budapesti Operettszínház „Ave Maria” Adventi Gálájának karmestere a színház főzeneigazgatója, Pfeiffer Gyula, rendezője, Bori Tamás volt.