Május 27-én és 28-án újra látható a 2020-as évek magyar megváltó-projektje, ezúttal az Eötvös10-ben. A helyzet ura Polgár Csaba rendezésében azt a kérdést feszegeti, hogy mennyire vagyunk kiszolgáltatva a hatalmi játszmáknak – Istennek, aki embert játszik, és az embereknek, akik Istent játszanak.
Mi van akkor, ha Isten lámpaoltás után besurran egy szobába, aminek az ajtaja nem neki lett nyitva hagyva? Elvégzi a dolgát, a következményeit pedig viseljék az emberek. Mondjuk a polgármester meg az a fiatal lány. Semmiképpen sem Mária. Kategorikusan Marika. A fehérjefeldolgozó üzemben legalábbis így hívják. Az üzemben, ami csupa kitárt zseb, csupa félrenéző szem. Meg persze némi mutyi, lehetőleg befogott orral. Elvégre jól tudjuk: egy tisztességes politikust alkalomadtán még kissé undorítják is a kötelezettségei.
“Dézsi Fruzsina moralitásjátéka bárhol is történjék, velünk történik. Magyar a fehérjefeldolgozó, magyar a melós, magyar a polgármester, magyar a cégvezetõ, magyar az apját támogató Marika, és még az Isten is Szécsi Pált hallgat. Összecsúszik menny és föld – esetünkben ez utóbbi nincs túl messze a pokoltól sem.” – mesélte Polgár Csaba a történetről.
A helyzet ura földi szintjén ugyanis igazi örömünnepbe csöppenünk: befejeződtek a választások, nyert, akinek nyernie kell, indulhat a taps, a tánc, az éljenzés – és persze folytatódhat a korrupció. Talán nem is akkora véletlen, hogy a mennyország mintha lemaradt volna erről a boldogságról: a meglehetősen komoly alkoholproblémákkal küzdő Teremtő ugyanis éppen most érzi szükségét egy új megváltó-projektnek. Az előadás feszültségét és humorát alapvetően meghatározza e két szint közötti szerepjáték: aki a mennyországban angyal, az a dögégető telepen mindig éhes üzemvezető, aki pedig egyszer Istent játszik, az könnyedén elveszítheti hitét a vidék kiábrándultságában – és akkor a még szűz Marika esetéről ne is beszéljünk.
“A karakterek szikáran árnyaltak, de épp ettől annyira drámai egy-egy súlyos vallomásuk a hiányos életükről. Nyakó Júlia Sárája és Adorjáni Bálint Pali bácsija vegetáló szereplők. Mindkét alak hiteles és életközeli, akik képtelenek változni. Sárában az a drámai, ahogy még emlékszik egy rövid monológ erejéig arra, miért ment tönkre az élete. Pál ezzel szemben már a felidézésnél elakad. Családtörténetéből szaggatott mondatok maradtak, melynek egyre intenzívebb ismételgetése komikus, de az egyre hangosabb üresség tragikus. Dézsi a darab egészében találóan profán s ebből mind Nyakó, mind Adorjáni gazdagon profitál.” – írja Lénárt Gábor az ART7-en.
Az előadás igyekszik változatosan egyensúlyozni a filozófiai világdráma, a burleszk, a teológiai vitadráma és a nagykörúti musicalsiker között. A történet humorát erősen aláhúzzák ugyanis a zenei betétek is, amelyek olykor jól ismert versek megzenésítései, máskor közismert előadók stílusában íródott dalok, de találhatunk példát egyházi vagy népdalokra is – minden karakternek megvan a saját zenei megszólalásmódja.
A helyzet urában a többek között Pintér Béla és Társulatából ismert Jankovics Péter, Adorjáni Bálint és Takács Géza, a Stúdió K állandó társulati tagjai pedig közül Homonnai Katalin és Nyakó Júlia látható, hozzájuk Isten szerepében a Jászai Mari-díjas Kaszás Gergő, Máriaként pedig a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenés színész hallgatója, Baranyi Emma csatlakozott.
A helyzet ura május 27-én és 28-án utolsó alkalommal látható.A jegyvásárlási link ide kattintva elérhető.