A Műhely Produkció, a Maszka Színház, az Anonymus Színház, az Art Cavea (korábban Végtelen Tér Színház) és az Art Színház összesen 9 milliárdot nyert a TAO rendszeren, mégsem hajlandók kivizsgálni a szervezetek gazdálkodását – számolt be a G7 oldala.
Tavaly augusztusban ugyanazon a napon egyszerre három budapesti színház is tulajdonost váltott. Az egymástól látszólag független színházak új tulajdonosai egyaránt a legnépszerűbb vietnami családnevet, a Nguyent viselik (a vietnamiak nagyjából 40 százalékát hívják így). A három színház az elmúlt évek nagy nyertese volt: az állam milliárdokkal támogatta őket, évi sok százmilliós bevétellel.
Ezt a három színházat jóformán nem ismerte senki sem. Számos jel szerint – két további színházzal együtt* – a tao-rendszer kijátszására hozták őket létre: kiskapukat kihasználva vagy egyenesen több százezres nézőszámokat blöffölve érték el, hogy szert tegyenek sok milliárdos állami támogatásra. A hálózat országosan a leginkább támogatott színházak közé tartozott.
Az öt színház számos ponton kötődött egymáshoz: többségük ugyanarra a címre volt bejegyezve, ugyanaz az ember készítette el beszámolóikat, honlapjaik olykor szó szerint megegyeztek, és mindnyájan kötődtek a színházi élet egyik ismert alakjához, akinek kulcsszerepe volt a színházak finanszírozását megreformáló tao-rendszer megalkotásában.
Aztán amikor a kormány visszaélésekre hivatkozva felszámolta a tao-rendszert 2018-ban, a hálózatnak is befellegzett. Míg 2017-ben még 3,4 milliárd forint volt papíron a bevételük, 2018-ban 94 százalékkal, 190 millióra csökkent. Például az egyik színház állítólagos forgalma 836 millió forintról 3 millióra zuhant. A tao-rendszer közel tízéves fennállása alatt az öt cégből álló hálózat 9 milliárd forintnyi közpénzt szerzett.
Ugyan a kormány visszaélésekre hivatkozva szüntette meg a tao-rendszert, azóta sem jelent meg nyilvános információ arról, hogy vizsgálnák az érintett színházakat.
Forrás és további részletek: G7