Folytatódik az online Túlélősó Szegedről

Júniusban is folytatódik a szegedi MASZK Egyesület Tavaszi Kollekciója, melynek idei alcíme: Túlélősó. Az online elérhető programsorozatban az erre az alkalomra, a Régi Zsinagógában készült felvételek – monodráma, régi zene koncert, versszínház és összművészeti performansz – mellett látható lesz a Közép-Európa Táncszínház két előadása is. 

Június 2-án Az órák című monodrámát láthatják a nézők, amelyet Michael Cunningham azonos című regénye alapján a fiatal drámaírói nemzedék egyik legtehetségesebb tagja, O. Horváth Sári állított színpadra, aki 2017-ben végzett színházrendező szakon Bocsárdi László osztályában Marosvásárhelyen. Az előadás három nő összefonódó történetét mutatja be: bár különböző korokban élnek, mindhárom figura találkozik a halállal, az anyasággal, a rájuk ruházott, megöröklött társadalmi szerepekkel, és azzal a döntéssel, hogy kilépnek-e ezekből a szerepkörökből vagy benne élnek életük végéig. Erről az elkerülhetetlen szembesülésről és a megrendítően gyönyörű élet rendíthetetlen szeretetéről beszél az előadás. A három nő történetét a tehetséges fiatal színésznő, a szabadkai születésű Kónya Merlin Renáta eleveníti meg, aki 2018-ban végzett színművész szakon a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Karán, Uray Péter osztályában, majd három évadon át erősítette a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház társulatát. Jelenleg a budapesti József Attila Színház társulatának tagja, valamint a Pesti Magyar Színiakadémián színpadi mozgást tanít.

Június 4-én a Szegeden is jól ismert Andaxínház Alkotócsoport Arcból arcba – Petri György versek – Vers-robbanás című produkcióját mutatják be, melynek felolvasószínházi verzióját a 30. THEALTER fesztiválon láthatták a szegedi nézők. A Régi Zsinagógában rögzített költészeti akció résztvevői Hajduk Károly, Kalocsay Mercedes és Kárpáti Pál, nagybőgőn közreműködik Ajtai Péter, aki – Geltz Péter mellett – az előadás zenéjét is jegyzi. A Petri mélyen hiteles, kíméletlenül őszinte és fájóan érvényes költészetének közvetlen megtapasztalását nyújtó előadás rendezője Zsalakovics Anikó

A szegedi kulturális palettához hasonlóan sokszínű tavaszi Túlélősó kínálatából a tánc sem marad ki: június 6-án, vasárnap a Két tánc – egy este programban a nagy múltú Közép-Európa Táncszínház (KET) 2 előadása lesz látható. Az együttes alapító-igazgatója a szegedi születésű Szögi Csaba, Harangozó Gyula-díjas táncművész, koreográfus, aki a társulatot nyitott műhelyként működteti, számos koreográfusnak adva lehetőséget a megmutatkozásra.

A „Progresszív. Stílusos. Kortárs.” repertoárból ezúttal Mádi László 2020-ban bemutatott, különleges energiájú koreográfiáját, a Versot, és Mészáros Máté Ketten című művét mutatják be. A Verso fontos eszköze a váratlanság, és a komikum, amely kéretlenül is együtt jár az élet kihívásaira adott válaszokkal, hogy hogyan, azt Bozsányi Liliána, Dabóczi Dávid, Gyevnár Réka, Horváth Adrienn és Joó Renáta táncolják el. A Ketten zeneszerzője Mádi László táncos-koreográfus, táncolják: Dabóczi Dávid, Hargitai Mariann, Horváth Adrienn, Mádi László, Nyeste Adrienn és Szilvási Anna.

Mészáros Máté koreográfust a szegediek is jól ismerhetik, hiszen a Magyar Táncművészeti Főiskola elvégzése után a Szegedi Kortárs Balett szólistája volt. Külföldön olyan alkotókkal dolgozott együtt, mint Ohad Naharin, Sharon Eyal, Myriam Naisy, majd hat éven át a Wim Vandekeybus vezette belga Ultima Vez társulat tagja, asszisztense, társalkotója volt, de dolgozott koreográfusként és oktatóként Olaszországban, Norvégiában, Spanyolországban, Portugáliában, Kanadában és Ausztráliában is.

Június 8-án a 2019 januárjában alakult szegedi Solis Consort Régizenei Műhely Vivaldi a köbön! című koncertjét mutatják be, amely különleges zenei csemegének ígérkezik, hiszen az elhangzó darabokat historikus hangszereken, eredeti hangolásban hallhatja a közönség. A koncerten három, merőben más karakterű mű hangzik el a barokk vonós kamarazene mesterétől, Antonio Vivalditól: a d-moll triószonáta olasz barokk opera világát idéző motívumait az egyházi tematikájú Stabat Mater követi, amely remek lehetőséget teremt a zenészek ötletességének és kreativitásának megcsillogtatására. A záró műsorszám Vivaldi egyik – Lars von Trier Dogville-je óta különösen – híres motettájából, a Nisi Dominusból való Gloria Patri tétel lesz. Az est közreműködő művészei: Haramza Klára – ének, Horváth-Tóth Viktória – barokk hegedű, viola d’amore, Szvetnyik Margit – barokk hegedű, Farkas Eszter – barokk brácsa, Czéh Ágnes – barokk cselló és Túri Péter – csembaló.

Június 11-én a Kettőspont Színház & Spirituális Ügynökség: Gyakorlatok a megsemmisülésre (Likvidátor előjáték) című produkciót láthatják a nézők. A budapesti alkotócsapat június 15-én mutatja be Budapesten a Likvidátor, a felszámoló című kortárs moralitásjátékot, a szegedi Régi Zsinagógában ennek az 5 és fél órás, tízszereplős gigamutatványnak a sosem látott és később sem látható előtanulmányait rögzítették. Az összművészeti performanszban közreműködik: Debreczeni Imre (fest), Hoppál Mihály BassPoetry (zenél) és Formanek Csaba (színházal).

A tavaszi online Túlélősó zárásaként június 14-én egy különleges, erre az alkalomra készült, helyspecifikus performanszt láthatnak a nézők, amelyet Monokróm Performansz a Régi Zsinagóga terére címmel hoz létre Gergye Krisztián és Téri Gáspár.

A jegyértékesítés az előadásokra a https://tixa.hu/maszk oldalon zajlik, a jegyvásárlási tudnivalók megtalálhatóak itt és a MASZK Egyesület online felületein. A nézőknek lehetősége van támogatói jegyek vásárlására is, ezzel segíthetik a nehéz helyzetbe került Egyesület további programjainak megvalósítását.