Polgárkukkantó – Premiert tartott a tatabányai színház Guelmino Sándor rendezésében
2022. augusztus 29., hétfő 10:18
Egy fergeteges bohózattal nyitotta meg új évadtát a tatabányai Jászai Mari Színház. Az angol drámaírás fenegyerekeként számontartott Joe Orton művét állította színpadra Polgárkukkantó címmel Guelmino Sándor.
Dr. Prentice, egy elmegyógyintézet vezetője éppen sajátos eszközökkel kívánja titkárnőjelöltje alkalmasságát tesztelni rendelőjében, amikor betoppan a felesége, ezért a pszichiáter egy függöny mögé rejti a meztelen lányt. Hamarosan azonban betoppan az egészségügyi felügyelet ellenőr-szakorvosa is, és felfedezi a rejtőzködő Geraldine-t.
Dr. Prentice, menteni próbálva a menthetetlent, hazugsághoz folyamodik, nem sejtve, hogy ezzel elindít egy lavinát, amit megállítani többé nem lehet. Minden egyes színre lépővel szemben újabb, egyre elképesztőbb hazugságokat kénytelen kiagyalni, és a doktor teljesen elveszíti a kontrollt az egyre szürreálisabban alakuló események fölött. Minden a feje tetejére áll, minden kifordul sarkaiból, minden normális rend felborul – mint egy karneváli napon.
Félreértések, átöltözések, vetkőzések, szerepcserék, kergetőzések, pisztolyok és kényszerzubbonyok – a fergeteges humorú és tempójú darab felhasználja a bohózat összes kellékét, és az abszurdig fokozza őket, egyúttal görbe tükröt tartva ezzel a mindenkori társadalomnak.
Joe Orton, az angol drámaírás fenegyereke, aki már nem érhette meg a Polgárkukkantó premierjét (34 évesen gyilkosság áldozatává vált), valószínűleg boldog lett volna, ha látja, milyen indulatokat váltott ki műve az 1969-es ősbemutató nézőiből. 2022-ben pedig afelett örvendezhetne, hogy a darab polgárpukkasztó élével ellentétben humora szemernyit sem kopott meg az azóta eltelt negyven évben.
Guelmino Sándor a Polgárkukkantó premierje kapcsán elmondta: „Pár éve a Jurányi Házban rendeztem egy előadást Joe Orton Mr. Sloane szórakozik című darabjából. Ekkor került a kezembe a szerző műveit tartalmazó kötet – Orton mindössze három egészestés darabot tudott befejezni tragikus halála előtt –, ebben találtam rá az Amit a lakáj látott című bohózatára, amelynek 1969-es premierjét már nem is élte meg a szerző. Orton igazi fenegyerek volt, műveiben mindvégig arra törekedett, hogy lerántsa a leplet a hatvanas évek Angliájának társadalmáról. A Mr. Sloane-ban mindez egy család és az azon belüli hatalmi játszmák bemutatásával történik, ebben pedig a bohózat eszközeivel. Azt mondhatnánk, Feydeau újratöltve: Orton darabjában szinte az összes ismert bohózati elem benne van, viszont minden a végletekig van víve, már-már a groteszkig.
Egy banális dolog indítja el a darabon végigvonuló hazugságáradatot, mígnem egy olyan fordulat történik, amelyből akár tragédia is kerekedhetne. Valahol azt írja a szerző, hogy a bohózatot magasabb rendű műfajnak tartja az egyszerű vígjátéknál, mert közelebbi rokonságban áll a tragédiával – ez a megközelítés engem is nagyon foglalkoztat. Ráadásul olyan börleszk-elemek is tarkítják a darabot, amilyeneket eddig egyetlen Jászais előadásunkban sem alkalmaztunk, és úgy gondolom, van még adósságunk a témában. Leginkább ez a teljesen szürreál-abszurd bohózatiság érdekel Orton művében, ilyet még nem próbáltam korábban.
Ugyanakkor nem elhanyagolható körülmény, hogy a mű több egyszerű bohózatnál: a társadalmi elit züllöttségét és képmutatását állítja pellengérre, olyannyira, hogy az ősbemutató óriási felháborodást váltott ki a nézőkből, volt, aki a focidrukkerek vandalizmusával állította párhuzamba a közönség reakcióját. Ma már persze nem fog ilyen indulatokat kiváltani, ez nem is cél – de a színpadra állításkor fontos emlékeztető, hogy egy alkotónak mindig tükröt kell tartani a kora társadalmának, és ha a nézők torz képet látnak, eldönthetik, ez a valóság, vagy a tükör görbe. A darabot a Jászaiban Polgárkukkantó címen fogjuk játszani.”
Alkotók:
dr. Prentice Crespo Rodrigo
Geraldine Barclay Szakács Hajnalka
Mrs. Prentice Bakonyi Csilla
Nicholas Beckett Figeczky Bence
dr. Rance Honti György
Match őrmester Maróti Attila
Díszlet Fekete Anna
Jelmez Kárpáti Enikő
Mozgás Király Attila
Zenei munkatárs Lovas Gabriella
Rendező Guelmino Sándor
Fotó: Sipos Zoltán, Jászai Mari Színház