Tavaszi FesztiválIzsák LiliGáspár SándorKöltészet NapjaNovák JánosSzabó Kimmel TamásTompos Kátya
  • facebook
  • instagram
  • 2021. április 12., hétfő

    Új műfaj születik a Madách Színházban – Nagy-Kálózy Eszter, Szemenyei János és Szirtes Tamás online kerekasztal-beszélgetésen mesélt

    2020. május 29., péntek 06:00

    A Madách Színház júniusban két online premierrel is várja nézőit.A világviszonylatban is újnak számító előadások próbái már zajlanak, Carol Rocamora „Örökké fogd a kezem” című művéről, és Bernard Slade „Jövőre, veled, ugyanitt” című vígjátékáról Nagy-Kálózy Eszter, Szemenyei János, és Szirtes Tamás mesélt egy online kerekasztal-beszélgetésen.

    Carol Rocamora: Örökké fogd a kezem című művének ősbemutatóját Szirtes Tamás rendezésében, Nagy-Kálózy Eszter és Rudolf Péter előadásában június 4-én 20 órakor láthatják először a nézők, Bernard Slade: Jövőre, veled, ugyanitt című vígjátéka pedig Kovács Lotti és Szemenyei János közreműködésével, Harangi Mária rendezésében június 11-én 20 órakor debütál. Az rendhagyó előadásokat a színművészek otthonából közvetítik majd. 

    A beszélgetés elején szó esett arról, hogy a művészek hogy élték át a veszélyhelyzetet.

    Nagy-Kálózy Eszter elmondta: „Nem csak nekünk színészeknek, hanem mindenki másnak is nehéz időszak volt. Főleg amiatt, hogy egyik napról a másikra történt, nem csinálhattuk azt, amit megszoktunk. Ki kellett találnunk, mit kezdjünk a bennünk lévő sok energiával.”

    Online kerekasztal-beszélgetés

    Szirtes Tamás hozzátette, hogy az elmúlt 3 hónapban többet dolgozott, mint egyébként, mivel nem kevés munkajogi, szervezési kérdés merült fel.

     „Ingergazdag, dilemmával, döntésekkel teli időszak volt, de szerencsére nem kellett elbocsájtanunk senkit, nemrég pedig elkezdhettük a karbantartási munkákat a színházban. Rendezőként kínlódtam, mert nagyon szeretem a próbákat, ezt a csodálatos és inspiráló szellemi folyamatot, mely a színház értelme. Onnantól, hogy megfogalmazódott a két online premierünk ötlete, és partnereket is találtunk az előadásokhoz, már minden könnyebb volt. Hiszek abban is, hogy a kényszer nagyon jó színházi múzsa.”

    Szemenyei Jánosban kettős érzések kavarogtak.

    „Szerencsés vagyok, mert a Színház- és Filmművészeti Egyetem óta egyik munkám jött a másik után, így bevallom, amikor elkezdődött a karantén, határozottan élveztem. Szerettem, hogy nem csörög az óra, a családommal foglalkozom, hogy rendet tettünk. Ám 3-4 hét elteltével előbújt az alkotó énem. Kisebb mélypontot éltünk át épp Lottival (Kovács Lotti Szemenyei János felesége – a szerk.) Beszélgettünk arról, hogyan tovább, és a legjobbkor jött az üzenet és a felkérés Szirtes Tamás Igazgató Úrtól.”

    A kerekasztal-beszélgetésen Szirtes Tamás hangsúlyozta, hogy a két produkció nem kevés előkészületi munkát igényelt, meg kellett szerezni az online jogokat, megszervezni a fordítást – igaz, mindez hosszú ideig tart általában, de ebben az új helyzetben szerencsére gyorsan válaszokat kaptak.

    A Madách Színház igazgatója és a Rocamora-darab rendezője kifejtette, a színház lassan reagáló intézmény, nem tudnak napi dolgokra azonnal reflektálni, ezért is volt fontos a gyors ügyintézés.

    A darabválasztásokról elmondta: „Rocamora művét régóta ismerem. Az Örökké fogd a kezem Anton Pavlovics Csehov és felesége, Olga Knyipper színésznő levelezése nyomán készült. Gyönyörű levelezés, amit színházban kevésbé tudtunk volna megjeleníteni, így nagyon megörültem amikor kiderült, online bemutathatjuk. Izgalmas és szerethető darab arról, hogy az alkotó ember mivel is küzd a mindennapokban, jobban megismerjük benne Csehovot, ezt a rendkívüli, jó humorú embert. Szerettem volna ’műsorra tűzni’ egy slágerdarabot is, a Jövőre, veled, ugyanitt kapcsán pedig eszembe jutott: egy ősbemutató és egy jól ismert mű jó kombináció lehet.”

    Rudolf Péter és Nagy-Kálózy Eszter

    Az Örökké fogd a kezem ’díszletei’ még kialakulóban vannak, bár Rudolf Péter és Nagy-Kálózy Eszter otthonában már vannak kijelölt terek, ötletek a megvalósításra, a Jövőre, veled, ugyanitt esetében azonban konkrét díszletben, a Kovács Lotti-Szemenyei János házaspár hálószobájában zajlanak a próbák, itt is tartják majd az előadást.

    „Eleinte zavarba ejtő volt, hogy a nézők is bekukkantanak a hálószobánkba. Hogy lehet ettől elvonatkoztatni? – tettük fel a kérdést. Rájöttünk, hogy jelmezekre lesz szükség, az ágyneműt át kell húzni, színházi teret varázsolni” – mesélte Szemenyei János, aki bevallotta, mivel két pici gyermekünk van, korábban a délutáni alvásidő és az esték jelentették számunkra a próbaidőt. Nagyjából másfél hete „megtörték” a karantént, és a gyerekeket már elengedik a nagyszülőkhöz is.

    „A darabot Harangi Mária rendezte úgy, hogy a próbafolyamat során egyetlen alkalommal sem találkoztunk személyesen. Ez mindannyiunk számára új helyzetet jelentett, de azt gondolom, hogy sikeresen vettük a digitális akadályokat, és egy nagyon izgalmas dolgot alkottunk közösen.Az elején furcsa volt, hogy egy telefon képernyőjén lestük őt, de most már kezdjük megszokni, az instrukciók sem különböznek egy normális próbafolyamattól, belerázódtunk. Szívvel-lélekkel ott vagyunk, egyre mélyebbre ásunk a karakterünkben A Jövőre, veled, ugyanitt két ember kapcsolatáról szól, a történet 25 évet ölel át – de a férfi és nő kapcsolatára nem csupán a szeretői viszony jellemző, barátok, lelki társak, saját házasságaikban a fordulópontokat, krízishelyzeteket a másik segítségével oldják meg” – foglalta össze Szemenyei János.

    Nagy-Kálózy Eszter arról is beszélt, hogy ezúttal filmes eszközökkel „csinálnak” színházat, és mivel még sosem volt ilyen, kíváncsian várja, hogy a nézőknek valós színházi élményben lesz-e részük, vagy teljesen más érzés alakul ki bennük. Elmondta, kisebb jelmez-jelzésekkel készülnek, így tudnak igazán belehelyezkedni a karakterekbe.

    „Nekünk sosem okozott gondot, hogy egymás partnerei vagyunk – inspirál a tudása, kreativitása, boldog vagyok, hogy Péterrel dolgozhatok. Igaz, arra még nem volt példa, hogy a színpad helyett a saját otthonunk legyen a díszlet” – válaszolta arra a kérdésre, hogy miként zajlik a munka a férjével, Rudolf Péterrel.

    Az Örökké fogd a kezem rendezője, Szirtes Tamás elárulta, mindkét házaspár lakásában egy kamera, és egy fős technikai személyzet lesz jelen.

    A nézői reakciók hiányáról úgy fogalmazott, sajnálja, hogy ezúttal nem lesz benne részük, és azon is gondolkoznak, hogy ott fejezik be az előadást, ahol lemegy a függöny – nem lesz meghajlás. Zenei aláfestés viszont szerepel a műben, ezeket is a technikus kollégák vágják be az élő közvetítés közben.

    Szirtes Tamás arra is rávilágított, hogy szeretné, ha a nézők színházi lélekkel ülnének le a számítógépük elé, esetleg szépen felöltöznének. Boldog lenne, ha annyian néznék online az előadást, mint a színházban.

    Kiemelte: „amire a legnagyobb szükségünk van, az a néző szeretete!”

    Kovács Lotti és Szemenyei János

    A Madách Színház újító kezdeményezésének további különlegessége, hogy a nézőknek nemcsak az előadások megtekintésére lesz lehetősége, hanem a színdarabok kezdete előtt, 19:20-tól részt vehetnek egy virtuális társalgáson is, ahol Nyáry Krisztián és Gálvölgyi János válaszolnak majd a publikum által feltett érdekes kérdésekre.

    A jegyek – jelképes, 1500 Ft-os áron – a Madách Színház honlapján már elérhetők.

    • Az Örökké fogd a kezem című darab internetes ősbemutatójára 2020. június 4-én színházi időben, 20 órakor, a további előadásokra pedig június 5-én, 6-án, 9-én és 10-én kerül sor.
    • A Jövőre, veled, ugyanitt című darabot először június 11-én, ezt követően pedig június 12-én, 13-án, 16-án és 17-én, ugyancsak 20 órás kezdettel tekinthetik meg a nézők.

    A különleges előadásokat kizárólag a Madách Színház honlapjáról lehet majd elérni valós időben, élőben, később – ugyanúgy, mint a színházban játszott darabok – ezek sem lesznek visszanézhetők.

    A közvetítés a Budapest Film Zrt. és az IBM Budapest Lab technikai segítségével jön létre.

    Vass Kata / Színház Online

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -