Velekei László, a Győri Balett igazgatója: „Egyre nagyobb szerepe lett a mecenatúrának a Covid óta”
2022. december 30., péntek 13:00
A tradíció és az innováció jegyében hirdette meg 2020-ban programját a Győri Balett igazgatója. A Seregi- és Harangozó-díjas balettművész gyakorlatilag együtt nőtt fel az együttessel. Kartáncostól koreográfuson át művészeti vezetőig az elmúlt huszonöt éve a győri együttesről szól. Velekei Lászlóval a társulat működéséhez komoly hátteret biztosító támogatói rendszerről, a forprofit szféra irányába történt nyitásról, jövőbeli kilátásokról is kérdezte az Art Is Business.
A kérdésre, közelebbről nézve mit jelent a színház életében a mecenatúra, Velekei László elmondta:
„A Győri Balett immár negyvenhárom évre visszatekintő táncegyüttes, és hála istennek a győriek lokálpatrióták. Fő támogatónk az Audi Hungária Zrt., de a Palatia Nyomdától a Rába Hotelig, a Solydent fogászattól a Kardirexig vannak szponzoraink.
Igyekszünk egyensúlyt teremteni abban, hogy más területekkel ne legyen átfedés, mert egy kisvárosban az ilyesmi nem szerencsésen csapódik le. Mivel táncművészek vagyunk, a működésünkben kiemelt helyet foglal el a Kardirex Egészségügyi Központ. Van olyan időszak, amikor napi szinten állunk velük kapcsolatban, nem csak az általános alkalmassági vizsgálat révén, hanem megbetegedések, sérülések, műtétetek esetén. Az anyajegylevételtől kezdve a megfázásig minden területen számíthatunk a szolgáltatásaikra, a támogatásukra.”
Az ország legismertebb, nemzetközi szinten jegyzett táncegyüttese a Győri Balett. Arról szólva, hogy az elmúlt évek külső nehézségei közelebb vitték-e a társulat vezetőségét ahhoz, hogy még tudatosabban és intenzívebben gondolkodjanak mecenatúrában, Veklekei László elárulta:
„Egyre nagyobb szerepe lett a mecenatúrának a Covid óta, a jelenlegi körülmények között, a változások idején ez csak fokozódik. A vállalatok, főleg lokális szinten, felismerték ennek a felelősségét. Úgy érzem, a jövőben még nagyobb szükség lesz rájuk, mint eddig, ügyelve arra, hogy a támogatás egyensúlyban legyen az állami támogatással. Hiába változnak meg a körülmények, ha a beidegződések nem változnak, abból baj lehet. Országos szinten más színházak, táncegyüttesek esetében is így gondolom.”
Az interjúban arról is szó esett, mit emelne ki az eddigi igazgatásához fűződő újítások közül: „Újragondoltuk a repertoárt, mindenképpen színes műsortervben gondolkodunk. Az a lényeg, hogy azonos minőséget kapjon a közönség, és azon belül mindig valami mást. A nézők tudják, hogy érdemes egy Győri Balett-előadást megnézni, mert valami különleges élményben lesz részük. Az arculatunknál hasonló a koncepció. Az arculati kampányunk fehér, ami számomra a tökéletesség színe. A táncosaink alámerültek a tejbe, ami nagyon izgalmasan tükrözi a saját egyéniségüket. A Győri Balett ereje abban áll, hogy maguk a táncosok formálják a művészetünket, az egyéniségük teszi színessé az együttest. Ugyanez igaz a repertoárra is. Van közte négy-öt kisebb, utaztatható darab, ami alig igényel díszletet. A nagy produkciónk idén a Peer Gynt, amely csak Győrben látható. A közönségbarát, nem túl kísérletező Anna Kareninával sokfelé utazunk. A Fiatalok a fiatalokértifjúsági programunk legnépszerűbb előadása a Maszkabál.”