Nyilvános Peller Károly pályázata a szegedi színházért

“Huszonöt éve vagyok a Budapesti Operettszínház társulatának tagja. Az elmúlt évek alatt rengeteg budapesti, vidéki és külföldi produkcióban vettem részt színészként, rendezőként. Kiterjedt színházszakmai kapcsolatrendszerrel rendelkezem hazai és nemzetközi viszonylatban is. A színészet mellett megszerzett menedzseri végzettségem és kompetenciáim által alkalmasnak érzem magam a Szegedi Nemzeti Színház vezetésére” – írja dolgozatában Peller Károly.

Peller Károly / Fotó: Emmer László

A pályázat előszavában hozzáteszi: “A zenés színházi turnéknak köszönhetően Kanadától Indián át Ja- pánig, több százezer ember előtt álltam már színpadon, de mind közül őszintén tudom kiemelni a Dóm tér óriási színpadát, amely a maga különleges atmoszférájával egyedülálló a világon. Szeged a szívem csücske! Kamaszként a Dóm téri árkádsor alatt vallottam először szerelmet az Elisabethben táncoló partnernőmnek. Ugyancsak életre szóló élmény volt már színészként megszólalni a Szegedi Szabadtéri Játékok hatalmas színpadán. A Szegedi Nemzeti Színházat és társulatát is jól ismerem, rengeteg előadásukat láttam az elmúlt két évtizedben. A nagyszínházban ren- dezhettem meg a Mágnás Miska című nagyoperettet, ami akkora siker volt, hogy a mai napig megállítanak a szegedi utcákon. Sok barátom lett a szegedi társulatából, Ők bíztattak arra, hogy pályázzak” – fogalmaz Peller Károly, aki nyertes pályázat esetén, vezetőtársául a szegedi társulat meghatározó tagjai közül választaná Szilágyi Annamáriát, László Boldizsárt és Pál Tamást. 

– Hosszasan gondolkodtam, hogy elvállaljam-e, de érzek magamban annyi ambíciót, lehetőséget, kvalitást és energiát, hogy tudjam vinni. Egyébként is képviselem a kollégákat a művészeti tanács keretén belül, nagyon ki tudok állni másokért, ha van rá igény. Azt gondolom, hogy szakmai szempontból nagyon le van maradva a társulat – fejtette ki a Délmagyarnak Szilágyi Annamária. A lemaradás okaként a kimagasló előadások hiányát és a nem megfelelő társulatépítést említette. 

Velük lenne Makláry László, akinek karmesteri karrierjét a Vaszy Viktor nevével fémjelzett Szegedi Nemzeti Színház operatagozata alapozta meg.

“A pályázat alapgondolata a közönség szolgálata, hagyományok és új utak szimbiózisában gondolatokat ébreszteni a nézőkben, ízlést formálni, szórakoztatni, ha kell, korszerűen korszerűtlennek lenni” – írja Peller Károly.

Peller Károly szerint a színház és a szabadtéri szervezeti átalakítása a főigazgató számára felkínált hatalmas szakmai lehetőség, amely kibontása még várat magára.  “Szeged Város Közgyűlésének elvárásait megértve a fenntartóval együttműködve arra vállalkozom, hogy bizonyítsam a két szervezet összevonásának helyességét. Hogy megmutassam, hogy a szinergiák összehangolásával hatékonyan működtethető az ország legjelentősebb fővároson kívüli előadó-művészeti szervezete” – fogalmaz.

Megválasztása esetén Vaszy Viktor emlékéhez méltó operajátszást ígér. A megszokott évi két operabemutató helyett hármat-négyet is tervez, Gregor József emlékére opera stúdiót indítana és operettfesztivált hozna Szegedre – hívta fel a figyelmet a Szeged.hu. 

„Ahhoz, hogy gazdasági értelemben is sikeres intézményt vezessünk, olyan kínálatot szükséges teremtenünk, amelyre a fizetőképes kereslet is létezik” – állítja pályázatának bevezetőjében, ugyanakkor elismeri azt is, „a jelenlegi gazdasági helyzetben a Szegedi Nemzeti Színház nem kockáztathat. Miközben mégiscsak közszolgálati feladata például operát játszani. Bármilyen fájdalmas, ez azonban ráfizetés, hiszen egy opera előállítása a legköltségesebb vállalás egy színházban” – írja.

Az ellentmondást feloldását a Magyar Állami Operaházzal tervezett együttműködésben látja Peller, hogy a produkciók bekerülési költsége töredéke legyen az eddigieknek.

Az újszegedi színpadon a fővárosi és vidéki színházak vendég produkciói ugyanúgy feltűnnének, mint a különböző országosan is ismert előadók, együttesek koncertjei, vagy a szegedi színház nagysikerű produkciói. Itt kapnának helyet a szegedi magánénekeseinek koncertjei és a tánckar önálló produkciói is.

Huszka Jenő 1875. április 24-én született Szegeden. Mivel Huszka neve operett-történelmünk és Szeged kapcsán is megkerülhetetlen, hiányának pótlásaként szeretné Peller Károly a színházi évadot minden évben Huszka Jenő Operettfesztivállal zárni. A Fesztivál nagyszabású záró gálaműsora a Dóm téren egyben a Szabadtéri évadnyitó programja lenne.

„Az embert kell a fókuszba állítani. Mert a színház az emberekről szól, és arról, hogy ez a szervezet hogyan tudja megváltoztatni az életüket. A színház nem szólhat elszigetelt művészi víziók létrehozásáról, nem lehet elitista, nem lehet magáért való, öncélú” – írja Peller Károly.

A teljes pályázat és további részletek itt olvashatók:

https://www.pellerkaroly.hu/hu/szeged

Forrás: Színház Online, Szeged.hu