Rév Marcellről ír a legjelentősebb amerikai operatőr szaklap

A fény művészete” címmel szentelt címlapsztorit Rév Marcell munkájának az American Cinematographer augusztusi száma. Az Amerikai Operatőrök Társasága (ASC) hivatalos magazinjában jellemzően a szakma élvonala érdemel ki ilyen kiemelt figyelmet, a márciusi szám címlapján például a kétszeres Oscar- és ötszörös BAFTA-díjas Roger Deakins virít. Rév Marcell, a Magyar Filmoperatőrök Egyesületének (HCA) tagja az Eufória című HBO-sorozat fényképezésével érdemelte ki ezt a megtiszteltetést – számolt be a Film.hu.

Rév Marcell operatőr Mundruczó Kornél Felesleges ember című filmjének forgatásán a fővárosi Murányi utcában 2016. július 26-án. MTI Fotó: Kallos Bea

Az AC cikke kiemeli, hogy a kábítószerfüggő Rue (Zendaya) és barátainak története a hagyományos tinidrámákkal szemben nem a gimis életről szól, hanem inkább azt próbálja minél érzékletesebben visszaadni, hogy milyen napjaink tinédzsereinek bőrében lenni. Ezt Rév Marcell is megerősíti, szerinte egyáltalán nem a szereplők társadalmi hátterét akarják bemutatni, hanem a felnövés kérdéseivel és nehézségeivel foglalkoznak, melyek során kialakul valakinek a személyisége.

Ezt az élményt mindannyian át tudjuk érezni” – idézik Rév Marcellt. Az Eufória alkotójában, Sam Levinson rendezőben, a főszereplő Zendayában és Rév Marcellban egyébként közös, hogy egyikük sem járt hagyományos amerikai középiskolába, amin sokat is viccelődtek a forgatás során.

Rév Marcell röviden kitér a Színház-és Filmművészeti Egyetemen töltött idejére. Az operatőr felidézi, hogy öt éven át tanultak világítani, és hogy az egyetemen nagyon szegényesek voltak a körülmények, korszerű felszerelés híján régi kamerákkal tudtak dolgozni. „Viszont valódi filmre forgathattunk, ami csodás volt, és kiváló tanáraink voltak” – emlékszik vissza. (…)

Az első évad „megragadott pillanatok”-szerű képi világához viszonylag újonnan piacra dobott, nagy formátumú digitális kamerát és lencséket (Prime DNA lencsékkel felszerelt Alexa 65 kamerát) alkalmaztak, ami szokatlannak számított egy tévés produkciónál.

Ez a lencse szép holdudvarhatást kelt, elveszi a digitális kép tisztaságát, amivel mindig meg kell küzdjek. Sokkal piszkosabb képet hozott létre, amit nagyon szerettünk.

Rév Marcell a pilotot és három további részt fényképezett az első évadból, a világítás tekintetében minden esetben az egyszerűségre törekedett, ezt az irányt a többi részért felelős operatőrök is megtartották. A színeket helyezték a középpontba, a sárga-kék kontrasztnak a nappali és az éjszakai jelenetekben is meg kellett lennie. (…)

A második évadra szándékosan eltávolodtak a modern stílustól. Rév Marcell úgy fogalmaz, hogy egy „gimis emlékfoszlány” nosztalgikus érzete volt a cél. „Az agy sosem tisztán tárolja el az emlékképeket. Homályos lenyomatok lesznek belőlük.” Az operatőr ismét fotókból nyerte az ihletet, de ezúttal a Fortepan online archívumát kezdte böngészni. „Rengeteg régi fotót, főleg amatőr képet nézegettem, amik nem sikerültek tökéletesen. Rossz a fókusz, nincs jól exponálva, vagy valami kitakarja azt, amit ábrázolni akar.” Arra jutott, hogy ezt a nyers, amatőr hatást legjobban a Kodak új Ektachrome filmje tudja visszaadni. „Az Ektachrome fontos része lett a sorozat esztétikájának, az évad ötven százalékát erre forgattuk.” A maradékhoz Kodak 3 filmet használtak, és a világítással próbálták hozzáigazítani.

A teljes beszámoló Itt olvasható.