“A művészeti titkár a színház motorja” – Beszámoló Veszprémből

Egy újabb színházi háttérszakma, a művészeti titkár mutatkozott be az immáron hatodik alkalommal megtartott Petőfi Szalonon a Veszprémi Petőfi Színházban.

A Veszprémi Petőfi Színház beszámolója:

A régi idők titkársági munkáját Árkovics Edit mutatta be, a mai feladatokról Nagypál Anita és Hogyor Andrea beszélt a szalon ötletgazdája, házigazdája, Kellerné Egresi Zsuzsanna vezetésével.

A művészeti titkárnak mindenhez kell érteni, gyakorlatilag a színház szíve, központja – vélekedett Árkovics Edit. Nagypál Anita szerint munkájára leginkább a tervezés, szervezés, újragondolás háromszög jellemző. Ezekkel a gondolatokkal kerültek ki a vendégek fotói a „szalonfalra”.

Árkovics Edit 1989-ben került a színházhoz Hegyeshalmi László kérésének eleget téve azonnal munkába állt, a feladatokat menet közben ismerte meg és sajátította el. Nagypál Anita két éve dolgozik művészeti titkárként, a Latinovits-Bujtor Játékszínben diákmunkát vállalt, amikor meghallotta, hogy üresedés van a titkárságon, azonnal jelentkezett.

Az egyik legnagyobb feladatuk a színészegyeztetés, gyakorlatilag a vendégszínészek elfoglaltsága alapján kell összeállítani a próbák és az előadások időpontjait. Ez korábban havonta a fővárosi titkársági fórumon történt, ma gyakorlatilag napi szinten folyik az egyeztetés e-mailen és telefonon, de a havi egy személyes találkozó megmaradt.

Egy színész „megszerzése” kapcsán elsőbbséget élvez az anyaszínház, ezt követően az egyes színházakhoz történő szerződéskötések időpontjai határozzák meg a sorrendet. Közben meg kell felelni a színésznek, a színháznak és természetesen a bérleteseknek is. Ez sosem könnyű feladat – hangzott el. Bizonyos bérlettípusok ugyanis adott napokhoz vannak kötve, ezeken nem lehet változtatni és ez különösen megnehezíti az egyeztetést.

A színészegyeztetéseket követően jön a havi műsor összeállítása. Itt előbb a bérletes előadásokat kell biztosítani, de közben ügyelni kell más bérletes produkciók sorrendjére is. Végül a műszaki kollégákkal is történik egy egyeztetés, tehát meglehetősen összetett és hosszadalmas munka a havi játékrend összeállítása, melyen csak nagyon nehezen lehet változtatni. A vendégek bevallották, sokszor borotvaélen táncolnak a dolgok, de mindig kell találni megoldást, mert a legfontosabb, hogy az előadások zavartalanul megtörténjenek.

A művészeti titkár feladata nagyon összetett, az egyeztetésen túl például azt is meg kell oldania, ha egy színész nem érkezik meg időben, azonnal intézkedni kell, hogy előkerítse időben az előadásra. Ehhez korábban egy füzetet vezettek, amiben a színészek szokásai szerepeltek és így indultak a megkeresésére gyalog, taxival. Ma már megkönnyíti ezt a helyzetet a mobiltelefon, de így is előfordulnak elérhetetlen színészek. Ilyenkor esetleg kicsit csúszik az előadás kezdése, de arra még nem volt példa, hogy hazaküldjék a nézőket.

A színházban ma már több a társadalmi felelősségvállalás, számos kiegészítő programot szerveznek, ezért amit korábban egyedül végzett a művészeti titkár, az ma már 3-4 ember munkája. Hogyor Andreatitkársági irodavezető elmondta, hogy kihívásnak tekinti, érdekes, izgalmas és színes feladatként éli meg munkáját.

Egy jó művészeti titkár tervez, szervez, egyeztet, pszichológus, orvos is ha kell – foglalták össze a beszélgetést a vendégek és a házigazda, aki elmondta, hogy a színházi titkárság a színházak szíve, lelke, motorja, mely bármennyire is pörög, mindig nyugalmat kell árasztania.