Vecsei H. MiklósBarta ÁgnesMészáros MartinRainer-Micsinyei Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. szeptember 8., vasárnap

    Hidden Voices – Női szerzők a nők elleni erőszakról az Átriumban

    2024. május 22., szerda 11:28

    A nők elleni erőszak továbbra is az egyik leginkább elterjedt és legégetőbb emberi jogi sérelem napjainkban a világon. 2020-ban a koronavírus-fertőzéssel együtt egy másik „járvány” is pusztított: a családon belüli erőszak világszinten megsokszorozódott esetei. A bezártság és a falak közé szorítottság miatt a helyzet olyan szinten eszkalálódott, hogy mára egyszerűen nem lehet vele nem foglalkozni. 

    A Shadow Pandemic: Hidden Voices program a nők elleni erőszak témáját járja körül, és bár kiindulópontja a világjárvány alatti helyzet, sokkal szélesebb társadalmi, szociológiai és kulturális kontextusban foglalkozik a témával. A projekt a Kreatív Európa Program (CREA) támogatásával, a Zágrábi Ifjúsági Színház (ZKM – Horvátország),  a Maribori Színházi Fesztivál (SNG Maribor – Maribor Theatre Festival – Szlovénia), és aBelgrádi Drámai Színház (Belgrade Drama Theatre – Szerbia) koprodukciójában jött létre.

    A projekt nyílt pályázatot hirdetett horvát, szlovén és szerb női szerzők számára, amelyre rövid időn belül 69 pályamű érkezett. Ebből választották ki azt a három elismert női drámaíró, dramaturg – Kristina Kegljen, Katja Gorečan és Tijana Grumić – szövegét, akiknek művei a régió valódi feminista drámairodalmát alkotják.  

    Kristina Kegljen Under the Skirt (Szoknya alatt) című műve egy anya-lánya kapcsolatot vizsgál egy bántalmazó családtag árnyékában, ahol az anya szabadságra, a lány pedig szeretetre vágyik. Az elszenvedett erőszak elől gyakran menekülnek a maguk által kreált fantáziavilágba, de a valóság visszahúzza őket, és megöli álmaikat. Nem törődnek bele helyzetükbe, folyton a menekülést, a kiutat keresik. 

    Katja Gorečan The Activists (Az aktivisták) című szövege egy posztdramatikus manifesztum a kulturális szektorban dolgozó nők helyzete ellenében. A szöveg leleplezi a közös kulturális környezet képmutatását, amely csupán a szavak szintjén tiszteli a munkásosztályt és a nőket, mivel feltárja azt az abszurd helyzetet, amelyben a nők jogainak leghangosabb védelmezői a szakmai és szexuális visszaélések elkövetői.

    Az előadást Tijana Grumić The World Deserves to End (A világ megérdemli a véget) című műve zárja, amelyben egy koca egy emberi gyülekezetet szidalmaz képmutatásukért.

    Az élelmiszeriparban az állatok számára a világvége már régen elérkezett. Egy sült malac elkészítésének és egy drámai szöveg „elkészítésének” szembeállításával a szerző szellemes és önironikus pillantást vet a kulturális szféra állapotára és saját művészi munkájára. 

    The End of the World in Three Acts (A világ vége három felvonásban) című darab a három mű szövegeit egyesíti Selma Spahić rendező és Ivana Vuković dramaturg egyedi szerzői visszajelzéseivel. Mindhárom szöveg erősen feminista megközelítésben foglalkozik a nőkkel szembeni visszaélések témájával. A rendezői-dramaturgiai adaptációban a három szöveget egymás mellé helyezve egy izgalmas világot teremt a különböző női történetekből.

    A darabot Zágrábban, Mariborban és Belgrádban mutatták be elsőként, jelenleg több európai város színpadán turnézik, június 10-én Budapesten, az Átrium színházban lesz látható szerb, szlovén és horvát nyelven, angol felirattal. 

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram