A Katona József Színház Sufni-projekt nevű mentorprogramjának egyik díjazott alkotója Bagossy Júlia rendező, aki a Médeia című euripidészi tragédia kortárs átiratát állította színpadra a Sufniban. A program Zsámbéki Gábor vezetésével zajlik.
Ajánló a darab elé:
Rettentő vicces, klausztrofób, mozgalmas és evidens dolog családban élni. Gyerekkoromban csigalassúsággal telt az idő. Egy fényfolt megvizsgálása a szőnyegen, vagy mire középsősből végre nagycsoportos lettem. Az apám órák hosszú fölvételeket rögzített rólam és a testvéremről kazettákra, miközben kakaót iszunk a konyhában, vagy a világ keletkezéséről diskurálunk. Fel lett véve az a néhány perc is, mikor az ezredfordulón éjfélt üt az óra és ezerkilencszázkilenvenkilencből kétezer lesz.
Ott ülünk mind egy rakáson a kanapén, anyám sima arcú, harmincegynéhány, valami tévéműsor világítja meg őket, meg a szoci bútorokat, az öcsém egy padlizsán méretű gyűrött, alvó hurka. Egy másik videóban azt kérdezi tőlem apám, mit csinál egy színházrendező és azt mondom: nem tudom. Mostanában kezdem sejteni, az idő is nagyon felgyorsult és már nem ülünk egy rakáson.
Bagossy Júlia az előadásról:
„Van a személyes életemben egy nagyon elemi élmény a Médeia-sztoriról, és már akkor is érdekelt, amikor még föl sem vettek az egyetemre (a Színművészetire, a szerk.) Úgy érzem, hogy ezen a drámán keresztül gyermeki és szülői szemszögből is tudok családról, az elhagyás-elhagyatás fájdalmáról, váratlanságáról, abszurditásáról beszélni. A pályázatomban esszenciálisan tudtam írni arról, hogy mit szeretnék látni, és azért is örülök, hogy most, huszonnégy évesen lehetőségem nyílt megírni és megrendezni a darabot, mert már kellő távolságba kerültem ahhoz, hogy minden szereplőt megértsek, és hogy humorral, iróniával tudjak tekinteni a történetre. Szeretem játékosan, szórakoztatóan ábrázolni a legnehezebb élethelyzeteket. Hiszem, hogy rendezőként és nézőként is nagyon felszabadító, ha lehet nevetni a nyomoron. Engem hatásmechanizmusában kevésbé érdekelt az euripidészi játékmód, számomra formailag sem volt időtálló; Kárpáti Péter [rendező, színházi dramaturg] bátorított is, hogy minden merevséget eldobva írjam át, és az a munka öröm volt” – mesélte az Art is Business-nek Bagossy Júlia.
„A próbák alatt inspiráló volt, hogy szinte mindannyiunk közelről látott már olyat, hogy egy család felbomlik, egy apa otthagyja a feleségét valaki másért. Dacára annak, hogy a dráma több ezer éve íródott, ez az alaphelyzet örök érvényű benne, és még mindig szentségtöréssel ér fel. Akkor is, ha nincsenek mitológiai vagy vallási vonatkozásai. Az írás során rengeteg olyan emléket, dumát, apróságot csempésztem az anyagba, ami a testvéremmel vagy a szüleimmel történt, ettől válhatott aktuálissá. Például visszaemlékeztem arra, hogy kiskoromban hogyan beszélgettem a velem majdnem egykorú öcsémmel. Nagyon érdekelt az Euripidész által meg nem írt két gyerek, ugyanis ő azon kívül, hogy ki- és bejönnek, semmit nem írt meg belőlük. Őket kitalálni és a szemükkel nézni – ez volt az egyik dolog, ami a legjobban izgatott. Az, hogy bekövetkezik a haláluk, így még nagyobb jelentőséget kap. Fontos drámai alaphelyzet az is, hogy egy rettenetes állapotban lévő anyának a gyerekeivel kell lennie, és folytatnia kell tovább az életét, akármi történt” – tette hozzá.
Pálos Hanna a próbafolyamatról:
A kérdésre, milyen ebben a támogató projektben részt venni, ami kifejezetten egy pályakezdőt segít, Pálos Hanna a Hajnali hármasnak elmondta: „Mindig izgalmas egy új rendezővel dolgozni – fejtegetni együtt egy anyagot és ezáltal megismerni és megérteni egymást. Másfél hónap alatt igazán el tudunk mélyülni egy témában – sokkal közelebb kerül egymáshoz, mintha kávézókba járnánk, és a gyerekkorunkról beszélgetnénk. Hogy Juli pályakezdő – az semmiben nem befolyásol. Ha valamiben mégis, akkor abban, hogy tudom: energiadús, sokat jelent neki, nem rutinból fogja megcsinálni – csak a pozitívumokat látom benne. És természetesen megtisztelő, hogy bizalmat szavazott nekem, amikor rám osztotta Médeia szerepét. Szeretek fiatal alkotókkal dolgozni.”
Arról szólva, milyen volt a próbafolyamat, a színésznő elárulta:
„Színes, játékos, kísérletező, miközben végtelenül felkavaró. Az olvasópróba után másnap elkezdtünk próbálni. Mivel nem ismertük egymást Julival, azonnal munkához láttunk, egyből végletes állapotokat kerestünk és mindenki mesélte az élményeit, tapasztalatait a témával kapcsolatban. Nagyon tudok azonosulni azzal a világgal, humorral, és gondolkodással, amit felfestett előttünk. Megdöbbentett, hogy egy ilyen fiatal lány, milyen pontosan tud fogalmazni és elemezni élethelyzeteket, belső folyamatokat, amiket még nem is élt át… – csak nézek. (…) Az olyan munkákat szeretem, ahol párbeszéd alakul ki a rendező és a színészek között. És itt most tényleg egy kísérletező csapat állt össze; a színházat Bányai Kelemen Barnàval képviseljük; de Kanyó Kata, Pásztor Dániel és Jakab Balázs rengeteg energiát, ötletet hozott. Igazán jó élmény velük lenni. (…) És picit várom is, hogy vége legyen, mert kezd megviselni a téma. Már nem tudom itt hagyni – hazaviszem – és az nehéz.”
A teljes interjú itt érhető el.
„Ez a rendkívül összetett téma attól örök érvényű, hogy bármelyik apró aspektusát nézzük, az máris fölnagyít egy másik részt is. Nagy kérdés bennem az is, hogy Médeia és Iaszón között mióta nem tiszta az a kapcsolat, amiben élnek. Az lehet mai benne, hogy mennyire nem tudunk arra felkészülni, hogy amikor gyerekünk születik, megváltozik az egész életünk, az egymáshoz való viszonyunk, és a szerelmünk hirtelen logisztikai partner lesz, akivel egyeztetni kell, hogy ki megy az óvodába és ki vásárol. Az ilyen nehézségekkel és a felelősséggel a hátunkon nagyon nehéz megtalálni és megtartani azt az intimitást, ahonnan mondjuk, elindul egy szerelem. Ebben a darabban mi azt a fázist dolgozzuk fel, amikor már beállt a változás, amikor minden elcsúszott. Itt történik valami baj, amiről a rengeteg elfojtás és sérelem mellett már nem lehet értelmesen beszélni, csak az marad, hogy bosszút akar állni egyik a másikon. Régen rossz, ha egy ember, akinek fájdalmat okoztak, azt figyeli, hogy a másiknak ezt hogyan adja majd vissza. Ilyenek az emberi kapcsolatok: olyan könnyű őket elszúrni! Ez is örökérvényű” – fogalmazott az Art is Business-nek a színésznő.
Szereplők:
Pálos Hanna, Bányai Kelemen Barna, Kanyó Kata e.h., Jakab Balázs e.h., Pásztor Dániel e.h.
Alkotók:
Látvány | Balla Hanga e.h. |
Dramaturg | Zrinyifalvi Eszter Anna e.h. |
Koreográfus | Korom Sára |
Asszisztens | Hornung Gábor |
Rendező | Bagossy Júlia e.h. |
Jegyet itt tudnak váltani az előadásra.
Fotó: Horváth Judit